lingua e arte

Γιατί είναι αναγκαία η εκμάθηση ξένων γλωσσών;

‘’Μια διαφορετική γλώσσα είναι μια διαφορετική οπτική της ζωής.’’
Federico Fellini

Η εκμάθηση ξένων γλωσσών σύμφωνα με αξιόλογες πανεπιστημιακές έρευνες συμβάλλει σε προσωπικό, κοινωνικό, επαγγελματικό, ακαδημαϊκό, νοητικό και ψυχολογικό επίπεδο.

Γνωρίζουμε πως η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας βοηθά στο να διευρύνουμε τους ορίζοντες μας, τους πνευματικούς, τους επαγγελματικούς, τους ακαδημαϊκούς. Υπόσχεται περισσότερες θέσεις εργασίας είτε στο εσωτερικό, δημιουργώντας ένα πλούσιο βιογραφικό, είτε στο εξωτερικό με θέσεις εργασίας που προκηρύσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, είτε μεμονωμένα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε και έξω από τα Ευρωπαϊκά σύνορα.

Πέρα από την επαγγελματική ανέλιξη, η εκμάθηση μιας ή και παραπάνω ξένης γλώσσας βοηθάει και σε προσωπικό επίπεδο. Τα ταξίδια στο εξωτερικό και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται για επικοινωνία στην ξένη γλώσσα, ο συγχρωτισμός με τους κατοίκους της, η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών διευρύνει τον πνευματικό μας ορίζοντα, την κριτική ικανότητα, δημιουργεί νέους τρόπους σκέψεις και συγχρόνως νέες νοητικές δεξιότητες. Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση και εδραίωση της αυτοπεποίθησης του ατόμου και κατά συνέπεια στην ισορροπία του ως μέλος μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας.

Έπειτα σε κοινωνικό επίπεδο η συνάντηση, η γνωριμία, η δημιουργία κοινωνικών σχέσεων (φιλικών, αισθηματικών, επαγγελματικών κλπ.), η διεύρυνση κοινωνικών δικτύων, η γνωριμία με έναν νέο πολιτισμό και ότι αυτό συνεπάγεται ήθη, έθιμα, συνήθειες, η επαφή με καινούργιες συμπεριφορές, οδηγούν στην μείωση και φορές στην εξάλειψη των προκαταλήψεων.

Σε ακαδημαϊκό επίπεδο η γνώση ξένων γλωσσών θεωρείται βασικό προσόν για την συνέχιση των σπουδών σε ανώτερο επίπεδο. Η διάδοση την γνώσης δεν θα ήταν εφικτή χωρίς την γνώση ξένων γλωσσών. Οι επιστήμονες επικοινωνούν την καινούργια γνώση, τα αποτελέσματα των ερευνών τους σε διεθνές πλέον επίπεδο έχοντας ως μέσω την ξένη γλώσσα. Διαφορετικά η γνώση θα έμενε περιορισμένη στα στενά πλαίσια της κάθε χώρας. Η εκμάθηση της ξένης γλώσσας συμβάλει καθοριστικά στην πρόοδο της επιστήμης.

‘’Μια ξένη γλώσσα είναι ένα δεύτερο ζευγάρι μάτια’’
Goethe

H εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας βοηθά στην αναγνώριση και εκτίμηση της διαφορετικότητας, στην ανάπτυξη της ανεκτικότητας, στην αμοιβαία κατανόηση και αυξάνει επιπλέον την παγκόσμια κατανόηση. Η κατανόηση της διαφορετικότητας μπορεί να επιλύσει διαφορές και να διασφαλίσει την παγκόσμια ειρήνη.

Όσον αφορά σε νοητικό επίπεδο η εκμάθηση ξένων γλωσσών συμβάλλει στην ανάπτυξη της ευφυΐας, στην επίδοση, στην νοητική ενίσχυση στην ενήλικη ζωή και γενικά σε καλύτερη νοητική υγεία. Εντείνει την προσπάθεια για πνευματική εγρήγορση ανεξάρτητα από την ηλικία.

Το μυαλό του ανθρώπου μπορεί να ‘’τελειοποιηθεί’’ με διαφορετικές πρακτικές. Η γλωσσομάθεια μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά προς την κατεύθυνση αυτή επηρεάζοντας την λειτουργία του εγκεφάλου, την κριτική σκέψη του ατόμου και την πολύπλευρη προσέγγιση των πραγμάτων.

Η εκμάθηση μιας 2ης ξένης γλώσσας μπορεί να καθυστερήσει την εγκεφαλική παρακμή που συνοδεύει την γήρανση κρατώντας σε φόρμα τον εγκέφαλο. Επίσης μελέτες έχουν δείξει πως η εκμάθηση της ξένης γλώσσας έχει ευεργετική επίδραση στη λειτουργία της μνήμης.

Σημειώνεται πως απομακρύνει τον κίνδυνο εμφάνισης Αλτσχάιμερ, θεωρείται ‘’αντίδοτο’’ στην άνοια προκαλώντας διόγκωση στον ιππόκαμπο, ο οποίος εμπλέκεται στην μάθηση νέων πραγμάτων και στον προσανατολισμό στο χώρο, καθώς και σε τρεις περιοχές του εγκεφαλικού φλοιού. Συγκεκριμένα η εκμάθηση ξένης γλώσσας οδηγεί σε καλύτερη ανάπτυξη εκείνων των περιοχών του εγκεφάλου που ελέγχουν τις εκτελεστικές λειτουργίες και την προσοχή. Προκαλεί καλύτερη δομή της λευκής ουσίας στον εγκέφαλο. Λειτουργεί προστατευτικά ενάντια στον εκφυλισμό τους σε προχωρημένη ηλικία.

Κλείνοντας, σύμφωνα με μια έρευνα του Πανεπιστημίου Northwestern του Ιλινόις, η διγλωσσία επιδρά θεμελιωδώς στον εγκέφαλο και μεταβάλλει τον τρόπο που το νευρικό σύστημα αντιδρά στους ήχους, διακρίνοντας τους καλύτερα. Επισημαίνεται πως η χρήση πάνω από μίας γλώσσας καθημερινά προκαλεί έντονη γνωστική ενεργοποίηση.

Κατά συνέπεια η εκμάθηση ξένων γλωσσών προκύπτει αναγκαία σε όλες τις ηλικίες για διαφορετικούς λόγους, για ακαδημαϊκούς & επαγγελματικούς, για την προσωπική μας ανάπτυξη, για την κοινωνική μας ένταξη και εξέλιξη, για ψυχολογικούς παράγοντες, για την νοητική μας υγεία.

Ας ταχθούμε όλοι στην νέα πραγματικότητα της ‘’δια βίου εκπαίδευσης’’, με τον τρόπο αυτό μπορούμε να διατηρήσουμε σε καλύτερη κατάσταση την νοητική μας υγεία, την ψυχολογική μας υγεία, την κοινωνικότητα μας, και τέλος  την προσωπική μας ανάπτυξη.

Δώρα Ντότση
Εκπαιδευτικός- Συμβουλευτικός Ψυχολόγος

Posted in Συμβουλευτική.